WARGAME.wz.cz

WARGAME: RED DRAGON

Wargame Red Dragon je třetím dílem úspěšné série realtimových strategických her Wargame. Z hlediska zpracování přímo navazuje na předchozí titul AirLand Battle. Herní mechanizmy i samotný engine hry prošly drobnými vylepšeními, ale stále jsou v zásadě zachovány herní pořádky definované již v European Escalation.

Díl Red Dragon by vlastně bylo možné shrnout jednou větou: Wargame: Red Dragon je v podstatě jen reedicí předchozího dílu AirLand Battle, kdy navíc přidává námořnictvo a přesouvá boje do Asie. Komu tyto informace stačí, dále již ani číst nemusí.

Wargame: Red Dragon

Pro ty ostatní si ale postupně probereme všechny novinky důkladněji. Při detailnějším pohledu lze totiž u posledního dílu Wargame: Red Dragon najít přeci jen i více změn oproti jeho předchůdcům.

Zásadním novým prvkem v Red Dragon je tedy již zmíněné přidání námořnictva. Hned na úvod je třeba říci, že ačkoli myšlenka je skvostná, samotná realizace dosti pokulhává, nebo se spíše topí. Topí se ve svých problémech. Problém totiž působí již samotné ovládání námořních sil. Lodě se zpravidla motají při pobřeží jak špína v kýblu, vzájemně do sebe narážejí a pošlete-li je do nějakého užšího průplavu, obvykle se tam i v počtu 3 lodí zaseknou. Problémy působí zejména neustálá nutnost natáčet se bokem při odpalování řízených protilodních střel či samolibá touha se stále natáčet nějakým směrem. Hrůzostrašnou kapitolou jsou pak samostatné námořní bitvy. Ty v zásadě vyhrává ten, kdo má na své straně v chumlu více lodí, bez nějakých větších ohledů na jakoukoli strategii. Stačí jen mít trochu štěstí a zničit nepříteli loď jako první. Její výbuch smete i všechny v okolí. Lze konstatovat, že lodě fungují velmi dobře pouze jako podpora pozemních jednotek při břehu, kdy mohou zajistit důležitou podporu pro vaše pozemní síly. Zajímavým, a vcelku dobře fungujícím, prvkem je i vyloďování vašich jednotek na břeh. Při výsadku na břeh dobře opevněného protivníka se, zejména za podpory dalších lodí a letectva, strhává efektní řežba. Používání námořnictva je u AI spíše sporadické a omezuje se zpravidla na jednu velkou loď (vyjma čistě námořních map).

Wargame: Red Dragon

Tím se dostáváme k další podstatné změně. Tou jsou samotná bojiště. Bojiště se nově rozdělují dle statusu na pouze pozemní či pouze námořní a na kombinované. Navíc se nám lokalita bojiště přemisťuje. Jak lze z podtitulu "Red Dragon" odtušit, jsou novými stranami konfliktu Čína a Severní Korea. Na opačné straně pak stojí Jižní Korea, Japonsko a Austrálie. Je tedy logické, že nově zpracovaná bojiště se nesou v duchu Asie. Tato změna přináší nové písčité schéma, nové budovy, palmy atd. Kdo má rád Asii, bude nadšen. Ostatní důvod k radosti příliš nemají. Grafická stránka hry oproti AirLand Battle nedoznala žádných významných zlepšení. To ale není zas tak špatné, neboť grafické zpracování AirLand Battle bylo na vynikající úrovni, kterou i Red Dragon stále přinejmenším udržuje. Horší už je to se samotnými mapami. Vlivem změny schématu již nepůsobí zdaleka tak fotogenicky jako úchvatně zpracovaná Skandinávie. Ubylo zeleně, přibylo písku. Stejně tak jako samotné budovy, jejichž asijský styl působí poněkud jednotvárně.

Wargame: Red Dragon

Další novinkou je přidání zbrusu nových jednotek. Přibyla samozřejmě všechna vojska nových stran, jednotky námořní, ale přibyly i další posily již starých známých států. Změnu doznala především pěchota, která byla obohacena jak o pěšáky schopné zabírat sektory, tak o lépe vyzbrojené varianty z 90. let. Celkově totiž došlo k rozšíření období až do 1. poloviny 90. let. Objevily se tak zde zcela nové kousky jako je např. americký systém Patriot nebo sovětský průzkumný vrtulník Ka-52.

Wargame: Red Dragon

Samotný herní mechanismus nedoznal žádných významných změn. Ti co hráli AirLand Battle se budou cítit jako doma. Hra tak stále nabízí realistický pohled na boj ve velmi zábavném a podmanivé balení. Přesto však nějaké změny přece jen nastaly. Zmínit se musíme především o realističtějším podání dělostřelectva, a zejména raketových vojsk, které již nestřílí všechny rakety téměř najednou, ale postupně, což bitvám rozhodně prospělo. Prospělo i zmenšení sektorů budov zabíraných pěšáky. Nově tak čítají obvykle pouze dvě či tři budovy.

Wargame: Red Dragon

V zásadě stejné zůstalo i vytváření decku, které doznalo spíše kosmetických změn. Několik vylepšení prodělalo i menu hry. Jmenujme například přidání vlajek států či tolik požadované náhledy map ve skirmishi.

Co ale zřejmě nedoznalo žádných vylepšení je AI - umělá inteligence. Stále zde platí, že spíše než chytrostí se vás počítač snaží skosit hrubou silou a množstvím jednotek. Některé strategické schopnosti nepřítele jsou vysloveně katastrofální a místy by se spíše než o umělé inteligenci mělo mluvit o umělé demenci. To se týká zejména zacházení s velitelskými vozidly. Nezřídka kdy posílá AI do nepřáteli obsazeného sektoru (na smrt) osamocené velitelské vozidlo a daruje vám tak body. Jindy se zase sám od sebe rozhodne vyklidit sektor, který má zcela pod kontrolou a připravit tak sebe o příjem. S protivzdušnou obranou se rovněž stále nenaučil příliš zacházet a nálety mají spíše charakter kamikadze. Vrcholem debility je pak neustálé posílání tanků do vámi pěšáky opevněného města. To samozřejmě končí totální zkázou i velmi cenných tankových jednotek. Přesto však porazit protivníka není lehké. Jak to tedy dělá? Jednoduše. Podvádí! Není nic neobvyklého, že se AI rozhodne vyrazit rovnou směrem k vašemu velitelskému vozidlu, ačkoli si předem nijak nezjistil, kde je. Dalším faktorem náročnosti poražení AI je množství jednotek, které na mapu posílá. Zde se Eugen Systems již vůbec neobtěžovali s nějakou férovostí, a AI tak dostává více bodů než vy! Příjem AI se liší jeho úrovní obtížnosti. A to je také bohužel jediné čím se jednotlivé úrovně odlišují. Počítač hrající na Easy tak hraje úplně stejně jako na Very Hard, akorát má méně bodů, tedy méně jednotek. A to je tedy pěkný podraz na hráče. Kde jsou ty doby, kdy v European Escalation vítězilo AI chytrostí a zákeřností ...

Wargame: Red Dragon

Naštěstí, v kampaních jsou problémy AI mírně schované za omezeným deckem. V Red Dragonu je ostatně AI schopné hrát v podstatě s jakýmkoli deckem, což hodnotíme kladně. Pojetí kampaní je shodné s AirLand Battle, tedy užijete si i taktizování na celkové mapě celého konfliktu, který probíhá tahovým způsobem den za dnem. Celkově lze říci, že kampaně jsou promyšlené a dobře navržené, stejně jako jednotlivé brigády. Hra má celkem 5 kampaní s předem danými událostmi a náhlými zvraty. Kampaně rychle odsýpají, avšak jejich úspěšné dokončení rozhodně stojí dost času a místy i námahy. Ale ve chvíli, kdy se do toho dostanete, je to spoustu zábavy. Zejména pak poslední kampaň "Second Korean War" je skutečně dlouhá a plná nečekaných obratů. Nevýhoda zůstává stále stejná: pro nováčky je takovéto řešení velmi těžko uchopitelné. Je totiž třeba mít neustále celkový přehled o celém bojišti a mít povědomí o všech jednotkách. A těch je ve hře neuvěřitelných 1550! Stejně tak zasvěcení hráče do funkčnosti tahové mapy taktéž není ideální. Až v průběhu kampaní zjišťujete jak to vlastně chodí. Celkově lze ale kampaně hodnotit jednoznačně kladně. Drobným negativem je jen konec kampaní, který postrádá nějaký efektnější konec než strohé ohlášení ve smyslu "Zvítězil jste, generále. Děkujeme."

Wargame: Red Dragon

Jelikož vám podvádějící AI začne brzy lézt na nervy, zůstává těžiště hry stále v multiplayeru. Zde je vše při starém na nových mapách. V MP se tak hraje poněkud jiný level. Zejména zkraje utrpíte těžké prohry. Pokud se z chyb poučíte a důkladně nastudujete schopnosti většiny jednotek, může se karta obrátit. Takovýto postup je ale pomalý a dosti frustrující. Nováčkům tak lze spíše doporučit hry 10 na 10, kde jednak mohou "splynout s davem" svého týmu, druhak se přímo v boji učit sledováním svých spoluhráčů. Nesmíme zapomínat, že ve hře je stále přítomen replay, kde si můžete prohlédnout, jak se to celé semlelo.

Wargame: Red Dragon

Přes všechno výše napsané, nebo spíš právě proto, lze celkově Wargame: Red Dragon hodnotit jako nejlepší hru celé série. Vzniknul postupným zdokonalováním již velmi dobrých předchozích titulů. O to víc zamrzí, že nebyly dotaženy některé věci jako je AI či námořnictvo. Mínusem budiž nevelké množství map v původní hře. Smutný je rovněž fakt, že v Red Dragonu nejsou obsaženy velmi povedené a fotogenické mapy z předchozích dílů. Náplastí budiž několik map packů, které přidaly alespoň 3 z nich, byť v grafickém podání Red Dragonu.

Wargame: Red Dragon

Recenze pro verzi hry: Wargame Red Dragon 40615.

 

 

CHARAKTERISTIKY

Datum vydání: 17. dubna 2014
Platforma: PC (hardwarové nároky)

Časové období: 1950 - 1994
Státy: PAKT (Československo, Čína, Finsko*, Jugoslávie*, Německo (východní), Polsko, Severní Korea, SSSR)
           NATO (Austrálie, Dánsko, Francie, Izrael*, Japonsko, Jižní Korea, Kanada, Německo (západní), Nizozemí*, Norsko, Švédsko, USA, Velká Británie)

* placené DLC

Jednotky: Pozemní + vrtulníky + letectvo + námořnictvo

Přehled map je na samostatné stránce, stejně jako screenshoty.

Odkazy: Oficiální stránky hry - stránka hry na Steamu

 

 

 

DLC

The Milionth Mile: Balíček je zaměřen na upgrade jednotek PAKTu do 90. let a přidává protilodní pozemní síly.

Second Korean War: Jak již vyplývá z názvu, toto DLC přidává novou kampaň Second Korean War.

Norse dragons: Balíček Norse Dragons přidává více než 60 nových skandinávských jednotek (moderní jednotky pro Dánsko, Norsko a Švédsko).

Map Pack #1: Přidává 6 nových map, resp. 1 zcela novou (Highway to Seoul), zbylých 5 jsou pouze adaptace již existujících. (oficiální info k 1. balíčku)

Map Pack #2: Přidává 6 nových map, resp. 1 zcela novou (Three Mile Island), zbylých 5 jsou pouze adaptace již existujících. (oficiální info k 2. balíčku)

Map Pack #3: Přidává 6 nových map, resp. 1 zcela novou (Snake Pit), zbylých 5 jsou pouze adaptace již existujících. (oficiální info k nové mapě)

* Netherlands Nation Pack: Přidává do hry 80 nových jednotek nové strany Nizozemí (NATO) - Stránka balíčku na steamu

* Israel Nation Pack: Přidává do hry novou stranu konfliktu - Izrael (NATO) - Izrael DLC na steamu

* Double nations pack: REDS: Toto DLC přidává armády dvou nových zemí PAKTu - Jugoslávii a Finsko - REDS DLC na steamu

Pozn.: DLC označená hvězdičkou (*) jsou placená. Veškerá ostatní DLC pro Wargame: Red dragon jsou zdarma a jsou automaticky nainstalována spolu s aktualizacemi hry při přihlášení do steamu. Všechny informace na tomto webu jsou vždy platné pro hry včetně všech dostupných DLC.