WARGAME.wz.cz

NÁVODY

Zde jsou uveřejněny odpovědi na časté dotazy a herní tipy. Jsou platné pro Wargame: Red Dragon, ale většinou platí pro všechny díly celé série Wargame.

Co s prázdnými zásobovacími trucky?

Prázdný zásobovací truck je již na frontě k ničemu. Proto je potřeba jej dopravit zpět do původního sektoru, kde je základna FOB. Po přijetí do její blízkosti se truck začne automaticky znovu plnit.

Je-li již FOB vybrakován či zničen, bývá občas některými hráči zásobovací truck použit jako průzkumné vozidlo. Optika zásobovacích trucků je však velmi špatná.

Není-li již pro zásobovací trucky žádný užitek, je vhodné je schovat na bezpečné místo, a nedávat tak zbytečně body nepříteli za jejich zničení (poslat kolonu prázdných trucků k nepříteli je opravdu špatná volba).

Jak založím hru 10 na 10?

Nijak. Hry 10 na 10 není možné standardně hostovat. Z důvodu stability připojení a zamezení nepříjemným lagům, které by u her 10 na 10 byly neúnosné, běží všechny tyto hry na serverech.

Jak je to s pěšáky? Kdo střílí? Co znamená 'strength' a 'training'?

Pěchota obvykle disponuje 3 zbraněmi. Klasickými samopaly, které používá především proti pěchotě či vrtulníkům. Za druhé raketomety - ty jsou obvykle používány proti všem vozidlům a tankům, některé mohou být použity i proti pěchotě. Poslední zbraní bývají lehké kulomety - buďto statické nebo použitelné i za pohybu na krátké vzdálenosti [CQC].

Parametr strength u pěchoty udává počet vojáků tvořící jednotku. Training určuje celkový výcvik. Tato hodnota ovlivňuje celkovou účinnost skupiny v boji.

Nyní se podívejme na následující obrázky:

Návod

Je zde 1 jednotka vojáků VDV '90. Na obrázku si všimněte 9 běžných vojáků s AK-74 a jednoho (v kroužku - ten se zelenou helmou), který drží kulomet RPK a raketomet Vampyr (raketomet je dobře vidět na druhém obrázku). Nyní se podívejme na kartu jednotky:

VDV '90

Na kartě je vidět, že skupina se skládá z 10 vojáků a disponuje samopalem AK-74, raketometem Vampyr a lehkým kulometem RPK.

Jednotka tedy má 10 životů - vojáků (parametr 'strength'), přičemž 9 z nich střílí z AK-74 a 1 z raketometu nebo lehkého kulometu. Je-li některý voják zabit, palebná síla klesá, až do úplného zničení jednotky. Vždy přežívá voják s raketometem a kulometem (resp. zbraně se předávají).

Používejte klávesové zkratky

Wargame má množství klávesových zkratek. Používejte je! Výrazně tím urychlíte časté příkazy a zefektivníte tím vaše velení. Všechny zkratky naleznete v Options na záložce Controls. Zmiňme několik zkratek, které by jste určitě měli využívat:
[E] Stop ... zastavení
[U] Unload ... vyloží pěšáky
[ů] Move fast ... rychlý přesun
[G] Reverse ... pro ústup
[V] Evacuate ... okamžitá evakuace letectva
[I] Unit information ... infopanel
[;] Deployment menu ... panel posil

Další užitečné klávesy jsou [Shift] a [Ctrl]. Při podržení Shiftu můžete vybrat (či odvybrat) více jednotek, pomocí Controlu pak vyberete všechny jednotky stejného typu na obrazovce. Při posílání posil Shiftem klonujete.

Skupiny jednotek

Stejně jako v mnoha jiných hrách, fungují i ve Wargame skupiny. Označené jednotky tak můžete přidat do skupiny stisknutím [Ctrl] + [číslo na numpadu]. Stisknutím daného čísla na numerické klávesnici vyvoláte přiřazenou jednotku na mapě. Je to užitečné zejména pro dělostřelectvo či zásobovací vrtulníky. Nemusíte se přesouvat na danou pozici, ale jen stisknete číslo a ihned máte jednotku vybranou.

Nastavení uživatelského rozhraní

Pro pokročilejší hráče lze doporučit přizpůsobit si uživatelské rozhraní. Najdete je v Options > Interface. Popisy lze nastavit na ikonové (RTS či NATO), nebo klasické - žádné. Doporučuji nastavit co nejmenší popisy bez ikon s číslicovým množstvím jednotek. Při větším počtu jednotek je takové označení lépe zřetelné a je zároveň vidět i na mapu. Nedochází navíc k seskupování a konzumování názvů. Viz ukázka zobrazující zcela identickou situaci:

User interface

User interface

Lze opětovně naložit pěchotu do transportéru?

Ano. Stačí vybrat pěšáky a pravým tlačítkem myši kliknout na transportér.

Můžu si prohlédnout záznam hry?

Ano, v menu v Profile klikněte na Replay. V replayi je navíc možné sledovat veškeré jednotky, tedy i strategii nepřítele.

Průzkum

Průzkum je často to, co rozhoduje o vítězi. Přehled nad mapou je velmi důležitý. Pokud nic (nepřítele) nevidíte, nemůžete se na něj nijak připravit a ani po něm střílet.

V zásadě lze průzkum rozdělit na dvě skupiny. Prvním (snazším) je průzkum pomocí průzkumných vrtulníků. Lze jej rychle dopravit na místo a ze vzduchu mají velmi dobrý rozhled. Nevýhodou je naopak vyšší cena a vysoká zranitelnost. Je tak potřeba se držet poněkud zpátky, což efektivitu snižuje.

Druhou možností je pozemní průzkum pěšáky nebo pozemními vozidly. Doporučit lze spíše pěchotu, která se dobře schová v terénu a může podniknout ničivý výpad. To platí zejména pro elitní průzkumné oddíly. Pěšáci se tak můžou s velkou šancí proplížit hluboko do nepřátelského území. Tam pak můžou buďto sami provést útok na klíčovou infrastrukturu nepřítele (velitelská vozidla, protivzdušné systémy, dělostřelectvo či logistická vozidla). Druhou možností je útok pomocí dělostřelectva na již přesně zaměřené souřadnice.

Průzkum pomocí pěšáků je velmi vhodný provádět skrz lesy či vesnice. Naprosto nevhodný způsob je naopak tento:

Průzkum (Wargame Red Dragon)

Pěšáci jsou uprostřed louky velmi snadno odhalitelní a čeká je rychlá smrt.

Ukrytí a rozložení jednotek

Klíčovým bodem Wargame je rozložení jednotek na mapě. V zásadě je třeba se řídit dvěmi zásadami: jednotka, která není schovaná je pro nepřítele viditelná na míle daleko a je tak snadno zničitelná. Naopak jednotka skrytá je zpravidla odhalitelná na kratší vzdálenost než je její dostřel. Máte tak výhodu prvního výstřelu. Navíc nepřítel často ani netuší, že tam vůbec někdo je. Druhou zásadou je rozprostření jednotek a jejich různorodost. Můžete si tak být zcela jisti, že použijete-li pouze hordu tanků, nepřítel použije pár protitankových vrtulníků a během chvilky bude "hotovo". Důležité je tak i rozprostření jednotek. Budou-li tanky v jedné skrumáži, není nic jednoduššího než na danou lokaci provést nálet či dělostřelecký útok a zničit celou armádu během několika vteřin.

Příklad:

Wargame Red Dragon

Wargame Red Dragon

Na horním obrázku je obranná linie tvořená celkem 5 tanky a 3 raketovými protivzdušnými systémy (2K22 Tunguska, 9K330 TOR a BUK M-1). Dole je 7 tanků a 2 protivzdušné systémy (2x BUK M-1). I přes nižší celkovou cenu bude obranná linie na horním obrázku mnohem více účinná.

Chyby v obranné linii na spodním obrázku: jednotky jsou v chumlu (snadno zničitelné jedním dělostřeleckým útokem), jednotky nejsou skryty v porostu (nepřítel je vidí již z velké vzdálenosti), špatné umístění protivzdušné obrany (ta by měla být vždy za obrannou linií, takto bude při jakémkoli útoku okamžitě zničena), malá rozmanitost jednotek - zejména protivzdušná obrana (v tomto případě nižší ochrana proti vrtulníkům). Naopak na horním obrázku je rozestavění provedeno správně. Navíc v případě útoku se nepřítel dostane pod palbu z tanků z různých stran jak naznačují čáry, což je výhodné, neboť zásah do boku vozidla/tanku je mnohem horší než do čelní (velmi pancéřované) oblasti.

Úroveň morálky

Každá jednotka ve wargame má vlastní stav aktuální morálky. Ten nabývá hodnot (nejlepší po nejhorší):

klid - obavy - otřesení - panikaří - utíká

Platí, že čím nižší morálka, tím horší efektivita v boji. Klesá rychlost zaměřování a rychlost palby, rapidně se zhoršuje přesnost. Pokud získá stav utíká, ignoruje veškeré vaše příkazy a utíká z boje. Rovněž pokud má zhoršenou morálku, není možné opravovat a doplňovat palivo či munici. Zhoršená morálka způsobuje vážné problémy zejména raketovým systémům, které jsou na to velmi citlivé.

Zhoršení morálky jednotka získá tehdy, ocitne-li se pod velkou nepřátelskou palbou nepříjemné povahy - to je dostane zásah či je pod těžkou kulometnou palbou nebo v ohni.

 

Další informace naleznete v sekci vytvoření decku a popisu jednotek.

Informace o jednotlivých hrách Wargame: Wargame European Escalation, Wargame AirLand Battle, Wargame Red Dragon